söndag 25 november 2012

Nya Zeeland del 2


Så. Efter besöket i Abel Tasman tog vi oss ner längs västkusten, för att stanna över natten i Westport. Morgonen efter fortsatte vi söderut och gjorde ett stopp för att kolla på Pancake Rocks som ligger vid Punakaiki
På kvällskvisten på tisdagen anlände vi till Franz Josef där vi mötte upp Lisa och Susanne som anslöt till vår svensk-tyska tjejgrupp! Morgonen efter var det dags för tur på Fox Glacier!







Efter detta äventyr satte vi oss ner på ett café och drack kaffe. Under turen hade en tanke börjat gro i mitt huvud, vilket gjorde att jag inte riktigt kunde slappna av. Jag hade innan min resa bestämt att jag inte skulle hoppa fallskärm över Fox Glacier, som jag först hade tänkt, eftersom jag inte ansåg mig ha tid eller pengar till det. Nu satt jag där och tittade upp mot bergen, klockan var två på eftermiddagen och solen lyste från en klarblå himmel. Jag argumenterade lite med mig själv och kom tillslut fram till en plan. Jag skulle ringa till de som organiserade fallskärmshoppning över glaciären. Om det fanns möjlighet att hoppa under eftermiddagen och det inte skulle kosta mer än 300 NZD skulle jag göra det.

Ett samtal senare gick jag tillbaka till hela gänget som satt kvar på cafét, med min kaffe i handen, som jag knappt hade hunnit smaka på. "Det skulle kosta 299 dollar och de hämtar mig om 3 min". OMG!





Satan i GATAN vad jag är glad att jag gjorde det! Det är omöjligt att beskriva känslan med ord, men lyckligare tjej får man ju leta efter. 

Efter en omtumlande dag blev det en tidig kväll, för att morgonen efter stiga upp i ottan för att hinna till Queenstown i tid för River Rafting!
Vägen dit var inte nådigt vacker.




Tyvärr njöt vi lite väl mycket av utsikten, och fick tillslut..hrm..väldigt bråttom. Jag tror att jag var den första som insåg att de här skulle bli tajt. Lisa körde så fort hon vågade på de snirkliga vägarna och jag tittade spänt på klockan. Vi var tvungna att vara på River Raftingen 1.15, och min telefon (den enda med NZ kontantkort) fungerade inte, så vi kunde inte ringa och säga att vi skulle bli sena. Tillslut kom vi in i centrum av Queenstown klockan 1.05. Då återstod bara ett problem. Parkering.

Vi hittade stället, puttade ut Annika ur bilen med orden "Säg att vi kommer!" och hetskörde runt för att hitta parkering. Tillslut kom vi till ett parkeringshus ett par kvarter bort. Jag insåg att Annika inte hade tagit med sig sina saker, så jag snodde ihop lite väskor som jag trodde var hennes, och vi småjoggade mot kontoret. Vi kom dit 1.13. Då frågade jag Lisa vart hon lade bilnyckeln. Mest för att jag ville veta att vi visste vart vi hade den till senare. Hon började rota i sin väska. "Fan, jag tror jag glömde den i bildörren". Jag frågade tjejen i receptionen om vi hade fem minuter, så att vi kunde springa tillbaka. "Tre", svarade hon. Annika och Lisa rusade iväg medan jag passade grejorna. Tre minuter senare såg jag dem runda hörnet och jogga mot mig, vid det här laget genomsvettiga. "Vi hittade den inte". 
Kaos kaos kaos.
Vi bestämde oss snabbt för att skita i allt just nu och åka iväg och genomföra vår River Rafting, utan att oroa oss över några bilnycklar. Vi fick ta tag i det där sen. 
Och vi hade kul!! Om jag hade fått önska hade jag velat ha lite mer action, men det var härlig miljö och hela upplevelsen var rolig.


När vi kom tillbaka till omklädningsrummet gick Lisa iväg till en tom golvyta och tömde ut hela sin väskas innehåll på golvet. Hon kom tillbaka med ett stort flin och en bilnyckel i handen."Den låg i min äppelpåse!". Jag skrek högt och tanterna i underkläder sneglade konstigt på mig. Skööööönt!

Dagen efter var min sista dag i NZ. Jag och Lisa hade en lugn och skön dag i Queenstown.


photo.php.jpg



Tusen tack för en resa jag aldrig kommer att glömma!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar