onsdag 22 augusti 2012

De första dagarna på ambassaden


Nu börjar jag faktiskt känna mig som en tänkande människa igen! Jetlagen slog till lagom när mitt internship på Sveriges ambassad skulle börja. Natten till i måndags somnade jag 04.00 och skulle gå upp 06.00... Även natten efter det var ett evigt vridaochvändapåsig hela natten. Men sömnen till idag blev nog i alla fall sex timmar! Det tar sig.

Alla på ambassaden är snälla och välkomnande. Ambassadören, Sven-Olof, är superhärlig och väldigt mån om att jag ska ha det bra. Det är häftigt vad små saker kan skapa en bra stämning, som att han tittar förbi då och då och frågar hur jag har det, kommer på saker han ska visa mig hela tiden, och alltid har dörren öppen för frågor och diskussioner. Förste ambassadssekreteraren, Lennart, som ska vara min mentor, kommer inte förrän om ett par veckor. Det ska på ett sätt bli skönt när han kommer, så att det blir mer självklart vem jag i första hand vänder mig till med frågor.

Ambassaden i Canberra är en av de mindre, det är bara fyra utsända, plus några lokalanställda. Det positiva med det är att alla är delaktiga hela tiden, och jag kommer att få en bred insyn i arbetet.

Igår anordnades ett event på ambassaden, där några olika svenska företag var på plats för att lyssna på och diskutera med tre representanter från försvarsdepartementet i Australien. Syftet var att företagen skulle få en bredare förståelse för kommande behov vad gäller utrustning, maskiner etc. Jag var med och hjälpte till, samt satt med och lyssnade på alla presentationer och diskussioner. Det var intressant att vara med, men jag kan ju inte påstå att jag hängde med särskilt bra i samtalen, de använder otroligt mycket förkortningar och slanguttryck.

Efter tre timmars lyssnande kom Sven-Olof fram till mig med allvarlig min. "Jaha, Signe. Skriver du en sammanfattning på några sidor med vad du tyckte var det viktigaste som kom fram i den här diskussionen?"
Mitt hjärta hann slå ett dubbelslag innan jag såg ett leende smyga sig fram i hans mungipa. "HAHA, jag bara skojar! Jag förstod själv inte ens hälften!"

Puh.

Anyway, som ni förstår trivs jag hittills väldigt bra och jag har en känsla av att detta blir ett mycket givande halvår!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar