fredag 31 augusti 2012

Påflugen av en påflugen skata



Jag ska erkänna att jag tyckte att det kändes konstigt att se alla människor, gamla som unga cykla runt med hjälm på sig när jag kom hit till Australien. Det är nämligen lag på att bära cykelhjälm här! Ett fantastiskt bevis på att ingen tycker att det är konstigt när alla gör det. Det är här lika självklart som att ha bilbälte när man åker bil.
Hur som helst gick det fort att vänja sig, och nu känns hjälmen lika naturlig som cykeln.
Men.
Det stannar inte här.
För någon vecka sen började jag se människor cykla runt med vad som mest såg ut som hemmagjorda rymdhjälmar, alternativt insektimitationer.



















Jag behövde inte oroa mig särskilt länge för att Canberraborna höll på att spåra ur totalt, jag fick snabbt reda på anledningen till denna utstyrsel.

the magpies.

"Magpies attack during spring, usually in spring time (Aug-Nov) during their breading time. Most of the attacks are against actual predators like cats and large birds but they will also defend their terrority against cyclists too."







JO TACK. Jag märkte det.


På väg hem från jobbet igår skulle jag ha haft sugrör i hjälmen! Trampade nerför en backe och kände plötsligt en duns i bakhuvudet, som fick hela mig att vingla till. Styrde förvirrat upp cykeln och vände mig om. Mitt på gatan låg en svart, elak skata som fick mig att tänka på filmen "Fåglarna". Han verkade vara betydligt mer förvirrad än jag. Stackarn fick nog hjärnskakning. Hoppas han fick riktigt ont. Riktigt länge.

Så har jag upplevt en magpie-attack också! Mycket ska man vara med om.

1 kommentar:

  1. HA HA HA.. Förlåt att jag skrattar. Det var säkert fruktansvärt. Men oj vad roligt det lät och oj vad rolig cykel-hjälmen ser ut!! :D

    SvaraRadera