måndag 27 augusti 2012

Det här med isolering



"But Signe, you can´t complain about the cold weather, you´re from Sweden! You should be used to so much worse!"

Ja, jag är från Sverige. Ja, vi har betydligt kallare väder där än vad Canberra någonsin kommer uppleva. MEN - the big difference:

Vi har värme i våra hus!

Jag är van att pälsa på mig när jag är ute. Om jag fryser brukar jag kunna längta efter hur jag ska krypa upp i soffan med en kopp te och värma mig, så fort jag kommit hem. Jag är inte van vid att gå runt med tredubbla sockor inomhus och fortfarande vara kall om fötterna. Jag är inte van vid att sova med två filtar och ett duntäcke, och fortfarande darra lite smått. Jag är inte van vid att dra mig för att läsa en bok innan jag somnar, eftersom jag inte vill ta ut händerna utanför täcket.

Jag har nog aldrig längtat efter den riktiga vårvärmen så mycket som nu! Jag har dock heller aldrig uppskattat värmen till så hög grad som jag gör idag. En varm dusch gör en hel dag. Att gå och träna känns lyxigt, man blir ju varm och svettig!

Det är helt tydligt att vi blir bra på det som är mest nödvändigt för oss att bli bra på. Vi svenskar är bra på att isolera och värma upp hus. Australienarna är bra på aircondition. Den tryckande luft som ofta uppkommer på gym i Sverige, lyser här med sin frånvaro.

Kanske att vi skulle försöka att lära oss av varandra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar